Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-09-17

Att firas av fyra

Det började igår.
Skickade de fyra barnen till centrum med en femhundring i näven på den största.
Dags att köpa födelsedagspresent till pappa.

De gick länge och väl runt, letade, funderade, kom på något, slogs ner av ekonomi eller praktikaliteter, kom på något nytt.

Jag ringde ibland, kollade läget.
Dottern på 4 längtade hem.
"Ta en glasspaus!"

Jag ringde igen.
"Nu vet vi vad du ska få! (var är den där affären...)"
Jobbigt för fyra små pappafirare att försöka handla i Sveriges största köpcentrum...
"Men du - du vet att klockan är fem?"
"Ja, vaddårå?"
"Alla affärer utom mataffärerna stänger nu."

Barnen kom hem tomhänta.
C ropar från cykelstället upp till pappa
"Vi hittade inga ljus!"
Försöker ignorera och uppmuntrar dem att göra ett nytt försök i morgon.

---

Kvällen före...
Jag rekommenderar dem att ställa klockan på 6, och "beställer" frukost framdukad och skönsång vid sängen.
Ställer min egen klocka på 6:20.... Misstroende som jag är....

---

Födelsedagsmorgon.
Vaknar till före 6. Tyst i huset...
Vaknar kvart över 6. R stövlar in till L.
"Jag saaa ju att du skulle ställa klockan!"
*gäsp* "Jaajaja &¤#/&"/¤("
"SSsccchhhhh!!!!! Väck inte pappa rå!"
Stänger av min väckarklocka.
(påklädning)
(skrammel i köket)
"Mäh L vajjöru?"
"Tar fram en bricka va sere ut som??"
"Läggavrå, han sa att vi skulle duka fram å sen sjunga oså äter vi tissammans sen!"
"Näääee! Vi ska göra frukost på sängen!"
"SSsccchhhhh!!!!! Väck inte pappa rå!"
"Ja gööör inte det, det är du som gör det!"
(mer skrammel)
"Mäh L väck henne inte ännu, vi fixar klart här först!"
(gulligull) "Gomårron C... nu ska vi sjunga för pappa..."
"L...!!!! VÄNTA!"
"Ssschhhhh!!!"

.......

"Var finns tändarna?"

.....

"Akta C... Du bränner dig!!"

.......

"JAAA MÅHHAN LEEVA"
"VÄNTA!!!!!"

........

"Nurå, nu börjar vi, ett två tre"
"Ja må han leva, ja må han leva....."

Yrvaken pappa tittar upp och ler.
Fyra små - eller mindre små - kottar kravlar sig uppför stegen till mitt loft.

De kvittrar och ler.
Pappa ler mer.
Frukosten serveras.

1 kommentar:

  1. Wow, vad är det för smaskigt på tallriken?? Grattis igen :-)

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!