Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2009-01-08

Alkohol får Vintergatan att växa

Nej, den växer inte.
Men vår syn på vår galax har korrigerats efter nya mätningar.
Både SvD och DN berättar om det, och en sak som klart förbryllar mig, är när DN skriver att Vintergatans hastighet nu beräknats till 914 kkm/h istället för som man tidigare trodde, 792 kkm/h.
Själva korrigeringen är väl inte så förbryllande - men jag undrar relativt vad hastigheten är?
Det finns ju ingen "nollpunkt" i universum, hur beräknar man då något objekts hastighet, utan referenspunkt?

Möjligen pekar formuleringen hos PopAst på att det faktiskt handlar om galaxens rotationshastighet, och då antar jag att det gäller vid galaxens yttre gräns.

Men vaddå alkohol? Kolla artikeln på PopAst ;-)

3 kommentarer:

  1. Det är så abstrakt så jag blir helt perplex! Har fullt sjå å hålla koll på hastighetsmätaren i bilen!

    SvaraRadera
  2. Som jag uppfattat det är det just rotationshastighet i solens närhet. Det blir alltså relativt galaxens centrum, som allt i Vintergatan kretsar runt.

    SvaraRadera
  3. Ah!
    Tackar från klargörandet :)

    Men otydligheter som dessa får en ju onekligen att inse att de vetenskapliga artiklarna i våra "vanliga" medier ibland lämnar lite att önska... Även om Karin Bojs på DN brukar vara en klippa.

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!