Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2009-01-23

Kollektivtrafik självklart?

Drygt hälften av svenskarna är nöjda med kollektivtrafiken. (se 1, 2, 3, 4)
Tre fjärdedelar tycker det finns fördelar med att åka bil.

Jag saknar en fråga i enkäten
- Tycker du att det finns fördelar med att åka kollektivt?
De frågorna utesluter ju inte varandra, eller tycker bara en fjärdedel att det finns fördelar med att åka kollektivt?
Jag skulle tippa att närmare hundra procent kan se fördelar med kollektivtrafik. Hoppas jag.

Jag har insett att vi har olika grundinställning till det här med våra dagliga resor.
För mig är det självklara och naturliga valet att ta tåget/tunnelbanan, eftersom mitt jobb inte är inom cykelavstånd. För andra är det naturliga att ta bilen.
Jag kan inte tänka mig att dagligen sätta mig i bilen för att "smidigt" komma till jobbet. Förutom frustrationen över att sitta bunden vid ratten istället för att kunna läsa/vila/sova, så finns min egen snålhet, miljötänket, och även helt enkelt någon form av grundläggande tanke om att det känns löjligt onödigt att sitta själv i en bil som kan köra fem personer.
Jag vet att det finns många som faktiskt behöver sina bilar i tjänsten, men de allra flesta som bilar till jobbet har den sedan bara stående på parkeringen hela dagen.

Jag erkänner villigt att jag i möjlig mån försöker undvika bussar, för de fastnar lite för ofta i köer, speciellt om man ska åka genom stan.
Men det är även så att de gånger det är stopp i tunnelbanan av olika anledningar, så kommer jag sällan fram mer än 10 minuter försenad, eftersom det finns så många alternativa vägar.

I Stockholm har vi en väl fungerande kollektivtrafik.
Det finns många alternativ och bra turtäthet. Om man bara orkar planera lite lite, så kan man ta sig vart man vill tämligen smidigt. Det planerandet är betydligt mindre ansträngande än att åka och tanka bilen.

Vägarna byggs ut mer och mer, och belastas mer och mer.
Bergshamraleden var en frälsning, som nu är en lång parkeringsplats i rusningstid.
Söderledstunneln var en frälsning, som nu är en lång parkeringsplats under tak i rusningstid.
Alltid något.

Visst är det bekvämt med bilen. Jag lånar ibland bil för att kunna storhandla, eller köra barn till match eller liknande.
När jag inte storhandlar, så småhandlar jag. Avsevärt dyrare i matbutiken i centrum, men totalt mycket billigare än att ha och köra bilen till lågprisaffären.

2 kommentarer:

  1. Jag har använt väldigt mycket bil till jobbet i flera år. Anledningen till det är att jag bor utanför stan och jobbat på tvärs. Dvs inte alls har haft någon välfungerande kollektivtrafik. Sträckan tog mig 30 min att köra, men skulle tagit 1,5 timme om jag valde tåg och buss istället. Dessutom har jag barn som är spridda över orten på ett dagis och en skola. Varken cykel- eller gångavstånd till sonens dagis...

    Men nu när jag pluggar i Västerås och har tåg och bussar som fungerar, njuter jag varje dag av den fritid det ger mig istället för att sitta fastklistrad vid ratten. Det blir inte speciellt mycket billigare, men bättre för miljön och själen :).

    SvaraRadera
  2. I love SL!! Du tänker ju som jag :-) Jag hade dessutom fördelen att komma i samspråk med ett äldre par igår när jag var ute och åkte tunnelbana med min dotter. Vi pratade om slussen bygget och förtätningen av staden. Mycket trevligt. De möten man gör i biltrafiken är oftast mest hyttande nävar (min näve för det mesta). Vive la SL!

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!