Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2009-01-21

Protester och protester

Det är skillnad på protester och protester.
Utan att försöka förringa problemen som islänningarna brottas med - så i en tid av bomber och granater och folkmord, när det klassiska begreppet "Beirut" bytts ut till "Gaza", för att illustrera ödeläggelse och förstörelse i största allmänhet - då är det ganska gulligt att se att när de isländska protesterna blir mer och mer våldsamma, så innebär det att de kastar toapappersrullar och skor på Alltinget, och tänder lägereldar för att kunna fortsätta hela natten.

Är inte detta ett bevis på att det fortfarande finns lite hopp för det vi kallar Civilisationen?

4 kommentarer:

  1. Ja jag vet vilka protester jag föredrar.. Ibland skulle nog även jag behöva protestera mera. Som den nyblivna student jag är är jag ganska blygsam. Det fröken säger är lag och vi andra sitter mest där och nickar. Men det är klart. Det blir ju betydligt mycket fredligare också.

    SvaraRadera
  2. Ok, Jonas. Jag fattar din poäng, men vi är ju ändå i Europa (utkanten visserligen). Men vad sägs om minus 10% BNP för 2009; den isländska kronans ras med ca. 60% på några månader; en arbetslöshet med 10% (för någran månader ingen arb.löshet)? Så, visst... vi lär oss nog protestera å franskt vis ganska snart ;). Baldur

    SvaraRadera
  3. Som sagt Baldur - jag vill inte på något sätt förringa problemen...
    Jag kommenterade här mest formen för protesterna, som i artikeln i DN fick mig att le, när man är van vid att överösas med rapporter om kravaller och döda och krig osv...

    Men jag har full respekt för att det inte är roliga tider på Island nu, och kan bara be och hoppas att vi i Sverige får slippa fullt så djup konjunkturnedgång!

    Håller tummarna för att det vänder för er - och vem vet, ett eller annat lass med gödsel utanför Alltinget kanske skulle göra susen! ;)

    SvaraRadera
  4. Hej Jonas - Ett lass med gödsel, säger du... humm... Man skall nog inte underskatta en "naturmedicin" av den kalibern, men 10 dosor snus kanske funkar lika bra :-/

    Bästa hälsningar till Sverige, Baldur

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!