Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2009-01-30

Det är en konst att provocera

Eftersom vi är uppvuxna med amerikanska media vet vi att det finns något som är ett brott och kallas "impersonating an officer", det har säkert en motsvarande svensk benämning. Att det är ett brott att utge sig för att vara en polis är för att vi ska kunna känna att vi kan lita på vår Farbror Blå där han står i sitt gathörn.
Undrar varför jag kom att tänka på det just nu...

Personal på inrättningar som den på St Göran går inte till jobbet för sin feta it-konsultlön, sina glassiga lärararbetstider, sin fina statsrådslägenhet eller för krigskorrens adrenalinkickar.
De går till jobbet för att de känner att de gör något gott, de hjälper delar av vår ibland så sjuka värld att återhämta sig och ge oss alla lite mer sans.
Det går till jobbet för att de känner sitt kall.

Driv med deras kall, och du tar ifrån dem deras lön, semester, lägenhet, adrenalin. Deras driv, intuition, initiativ, deras egen tro på att de gör något gott.
Att ens tänka tanken att människorna där ska ha en första tanke av skepsicism när en patient kommer in, ger mig samma rysande rädsla som den att inte veta om Farbror Blå i mitt gathörn är med eller mot mig.


Konst är alltid konst, och därmed untouchable.
Det finns alltid en ursäkt att bete sig, skriva, måla saker som inte fungerar i det samhälle vi försöker upprätthålla.

Provokationer är bra. Provokationer får oss att tänka till, att inte fastna i mönster. Men provokationer kan också underminera vår bild av omgivningen, på ett enbart destruktivt sätt.
Provocera! Men provocera med nyans och eftertanke, helst före.

DN 090129 DN 090130
SvD 090128 SvD 090129 SvD 090130
Funderingar

13 kommentarer:

  1. Menar du på fullaste allvar att alla läkare eller vårdpersonal skulle vara kompetenta eller välmenande?

    Jag vet inte hur många enfaldiga eller empatilösa läkare som jag mött i Sverige. Både i det privata och som patient.

    Och Eberhard talar för sig själv! Och hur vågar karln förolämpa cirkusartister..

    Du måste vara makalöst okunnig om svensk vårdpersonal!

    SvaraRadera
  2. Det är kul när anonyma har åsikter.....

    Jag skulle önska att alla som har invändningar mot blogginlägget identifierar sig och tar en ärlig debatt!

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym! (intressant namn förresten, är det fornnordiskt?)

    Kalla det makalöst okunnig om du vill.
    Jag kallar det hellre en gnutta utopiskt hoppfull.
    Självklart är inte alla en ms Nightingale som gör gott enbart pga sitt pura hjärta, men oavsett det, så kan någonting på något sätt bli bättre av att driva gäck med dem?
    Tror du att de empatilösa läkare du mött efter detta får en större chans att finna empati för dig när du behöver deras insatser?

    Hjälp mig, för jag kan inte se hur detta kan leda till någonting annat än ökad cynism och misstroende.

    SvaraRadera
  4. Tänkte bara säga att den svenska motsvarigheten till "impersonating an officer" är Föregivande av allmän ställning. Kanske inte så meningsfullt inlägg, men nu vet du.

    // Jonas

    SvaraRadera
  5. Tack Jonas! :)

    Appropå "Anonym" - själv har jag egentligen inget intresse alls av att veta vad folk heter.
    Men skulle det bli en lång tråd underlättar det ju alltid att veta vem som säger vad, utan att för den delen behöva veta vem personen bakom är!

    SvaraRadera
  6. Har nån tenkt på att Israels krig i Gaza var et konstverk? Typ, att dem attackerade och bombade Gaza isönder som ett modernt konstverk, och att invasjonen var ett sett förr att visa hur en hamas stat ser ut på insidan.

    En mycket vellyckat och provokant konstinstallation. Det blev ju diskuterad över allt. Att nån blev arga och protesterade visar hur intollerant folk är mot konsten. Man fick verkligen satt problemet i mellanösten på dagsordnen, och det är ju det konst är till förr. Jag har hörd rykten om at Gaza kriget var et eksamensarbete från konstfack i Jerusalem. Vet nån annan mer om detta?

    Kent

    SvaraRadera
  7. anonym, jag vet inte vad som gick fel i din skolgång men det är svårt att få in fler felstavade ord i dom styckena du lyckades få ihop.

    Att någon från konstfack ska "provocera" genom att spela psyksjuk verkar inte gangna varken psykvården i Sverige eller Gaza. Hennes jobb här verkar vara mer att få tidningsrubriker. Verkar vara samma typ av journalistik som hon som sprayade vatten på Reinfeldt. Ge mig 15 minuter av "fame", kosta vad det vill.

    Nästa gång kan hon ta steget fullt ut och hoppa från bron, det måste ge feta rubriker men jag tycker synd om dykarna som måste plocka upp en till

    SvaraRadera
  8. Att folk kan bli provocerade av konst har inte ett skvatt med detta att göra. Detta handlar om en slags stöld, bedrägeri eller skadegörelse. Lika lite som man i konstens namn har har rätt att sprejmåla andras eller allmänhetens egendom utan lov (alldeles oavsett hur snyggt det blir) eller att elda upp en lågstadieskola för att man njuter av lågornas poesi eller för att man vill filma tilltaget som en del av ett examensarbete, lika lite har man i konstens namn rätt att för skattebetalarnas räkning utnyttja polis och vårdinrättningar.

    Konstfack ska naturligtvis betala för den skada de har ställt till med. Polisen ska skicka en räkning och sjukhuset ska skicka en räkning. Vidare ska ansvariga på Konstfack givetvis straffas för den eller de lagar man brutit mot. Att det hela sedan visar på ett otroligt dåligt omdöme kommer sedan naturligtvis att drabba Konstfack själva.

    Nej, nu tror jag att jag ska larma sjöräddningen till en kostnad av hundratusentals kronor i konstens namn, men först ska jag tända på grannens villa som ett studieprojekt i min kommande kurs "Kreativ förstörelse - konsten i vardagslivet"...

    SvaraRadera
  9. Vad kul att du hittar fel i min text! Min skolgang har jag inte fått i Sverige, så du behöver inte vara orolig, det är inget fel med min skolgang. Jag är inte Svensk. Men du kan ju gärna se på mina gramatiska fel som konst..

    SvaraRadera
  10. Jag kan förstå varför man har lust att testa systemet. Jag kan förstå deras tankegångar och diskussioner innan. MEN…

    Det är det där med att dra gränser. Hur många gånger har man inte sagt: tänk vad kul eller intressant det skulle vara om jag… undrar vad som händer när och om…. Men man vet att det finns en gräns. Man GÖR det inte. Fantasi vs verklighet.

    Mina barn brukar roa sig med att spela ledsna. Jättekul att se min reaktion tycker dem. Tills den dagen jag inte reagerar när någon verkligen gjort illa sig på allvar. Vi får hoppas att någon av alla föreläsningar om vad som är rätt och fel har nått deras små hjärnor innan dess!

    SvaraRadera
  11. Hur var det med den där pojken, och den där vargen?

    Det är väl kanske där kärnan för det här lilla sprattet ligger.

    SvaraRadera
  12. Hej på er. Konst kan vara fint beroende på vem som tittar. Det känns inte rätt att Odell i sitt konstverk framtvingar tvångsmedel från polis- och vårdpersonal. Jag jobbar som farbror blå och vet att de flesta (men inte alla såklart) inte njuter av att slå eller utöva makt över andra. Det vi vill är att vanliga och ovanliga men hederliga människor ska känna sig trygga och lugna i sin vardag. Så Jonas, farbror blå är med dig! Jag skulle nog inte kunna skilja på en Chagall och en Munch men Kent, jag förstod att du inte var född i Sverige. Till skillnad från Anonym blev jag däremot imponerad över att du ändå vågade ge dig in i debatten och skriva på svenska. Jag förstod exakt vad du menade och det räcker för mig. Nu ska jag måla mig blå, springa naken på stan och skrika att jag är Robinson-Robbans okända bror.

    Farbror Blå, aka Jonas.

    Ps. Ber om ursäkt för eventuella stavfel, grammatiska snesteg, syftningsfel och annat som Anonym kan ha synpunkter på.

    SvaraRadera
  13. Tack Jonas (bara jonasar som intresseras av detta ämne?) - skönt att veta att det finns en Blå som är på min sida :)

    Men jag måste erkänna att trots en alltjämt närvarande cynism kombinerar jag den ändå med ett stort mått av godtrogen blåögdhet - världen är god, och dess innevånare vill generellt varandra gott.

    Och jag tänker fortsätta hålla godtrogenhetens naiva fana högt!
    Även om jag blir överbevisad gång på gång...

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!