Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-06-09

Restaurang La Terrazza, Göteborg

Denna restaurang verkar jättetrevlig, och inledningen av vår kväll där torsdag 7 juni var också mycket lyckad. Tyvärr serverar de en Casarecce al gusto di bosco som oannonserat innehåller rediga mängder nötter, gissningsvis valnötter.
Barnen fick mat snabbt, jag och Y hade just fått in maten, och hunnit ta varsin mun av vinet, när jag börjar konstatera att min rätt inte verkar innehålla de utlovade innanlåren av gödkalv. Servitrisen tillkallas och hon konstaterar halvt nonchalant att något kött fanns inte i maten, som om det händer några gånger om dagen.
Hon tar ut maten, och jag hinner precis fråga om det är nötter i maten, eftersom halsen nu börjar kännas lite besynnerlig och jag noterat bitar av nånting i såsen. Hon svarar att nej det är det inte.

Y hör personalen prata vid köket om pesto, men när jag sen frågar servitrisen uttryckligen om det är pesto eller nötter av något annat slag hävdar hon att det är det verkligen inte. Däremot har de rivit lite muskot i som krydda.
Rutinerad av ett troligen lite för stort antal rhum-punch, vet jag med största säkerhet att muskot har jag inga problem med...

Y tycker att jag ser klart ofrisk ut, och jag inser att jag måste ta mig tillbaka till hotellet, och går in för att betala. Jag frågar menande hur de gör med notan, och först vill de ta betalt för allt. Även den vinflaska vi tagit varsin mun av innan förgiftningen började. Jag protesterar, men är inte heller särskilt kaxig i denna situation, personalen kommer fram till något och jag skriver bara under notan.
Senare visar det sig att de har tagit fullt betalt för Ys och barnens mat, våra fördrinkar, och även en halvflaska husets röda! Som vi inte alls druckit. 498:- gick det på, där vi satt i kanske 20 minuter. Sanslöst smaklöst av personalen!

Jag vinglade tillbaka mot hotellet i förväg, var väldigt nära att spy utanför Mässan, men svalde ordentligt. Sparade spyan till jag på något sätt tagit mig upp på rummet. Y och barnen kom efter.

Det började kännas riktigt otrevligt, snurrade och hela ansiktet kändes svullet. Y hade tät kontakt med receptionen som snabbt fixade en taxi, och vi bestämde oss för att åka till Capio Axess Akuten istället för Sahlgrenska. Där var de jättetrevliga och tog emot oss före kön. Y klampade in och sa att jag hade andningsbesvär och sen räckte det nog med att de tittade på mitt utseende.
Doktor Erika som gjorde sin tredje dag där gav direkt Tavegyl intravenöst följt av adrenalin. Sen fick jag dricka Betapred. De höll noga koll på blodtryck och ville först ha mig kvar, eller till Sahlgrenska, över natten för observation.
Sen visade det sig att jag svarade så bra på behandlingen att efter en timme fick vi åka därifrån.

Finns det någon som vet vad man egentligen måste skriva ut på menyn? Servitrisen sa bara att "allt kan vi ju inte skriva på menyn" när vi frågade varför det inte stod något om nötter. Det är ju ändå den vanligaste födoallergin vi har.
Och det fräckaste är ju ändå att de fortfarande hävdade att det inte var några nötter i maten. Jag har ganska bra koll på vad jag är allergisk mot, och det här var en reaktion mot nötter.
Jag är inte heller så känslig att det kan ha varit att de bara inte diskat köksverktygen ordentligt. Jag äter utan problem en kexchoklad som har spår av nötter i sig. Det här var inga spår. Det var nötter.

1 kommentar:

  1. Gå tillbaka, eller maila dem....chefen, berätta ALLT och kräv pengarna tillbaka....

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!