Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-06-03

Upprop – Gå med i VVS !

Jag har länge pratat varmt för vi ska tillåta oss att vara de vi är, säga det vi tycker och tänker och känner, göra det vi vill, leva som det passar oss själva.
Det skulle påverka oss på så många bra sätt, på så många olika plan.

Men jag inser att jag ”är en tandläkare” när det gäller detta.
(Vad snackar jag om? Jo, har någon sett en tandläkare med bra tänder? Just det.)
Jag vill och vill. Och berättar gärna för alla hur bra det är.
Var dig själv. Skit i förväntningar och antagna politiskt korrekta reaktioner.

Gå med i VVS! Våga Vägra Spelet!

Jag vet, innan jag ens får fundera över medlemskap måste jag nog gå en 10-veckorskurs på temat. Men det är en annan femma.

VVS. Erkänn dig själv. Bejaka dig själv. Lyssna på ditt inre. Släpp ut det som gör just dig så unik och underbar.
Eller följ mallen, det är tryggt. Då vet du vad du får, då vet andra var de har dig. Då fungerar du jättebra som samhällsmedborgare. Då försvinner du. Då kan vi ersätta dig om du skulle försvinna.
- Hovmästarn! Kan jag få en till Människa! Den här var harmlös och välfoglig, men jag förlade den visst nånstans. Ge mig en likadan.
Gå din väg. Nej gå inte iväg, men gå din egen väg.

Lev som du lär?
Jag har hört uttrycket nångång, men jag vet inte riktigt vad det innebär....

Och ja, jag vet även att det krävs en viss anpassning och förmåga att efterleva förväntningar och sociala normer, annars blir man fullt befogat förpassad till eremitgrottan. Jag säger inte att vi ska vara asociala enstöringar, men gärna lite mindre rädda för att stå ut.

Ett område där det blir väldigt tydligt vad man får och inte får göra, är ju i det sociala spel som förekommer kring dejting. Man får inte vara för ”på”, man ska mot sin ingivelse och längtan vänta med att höra av sig, man ska fiska och pejla, man ska vara cool...

Det verkar så lätt, att bara stöta på.
Ja, det är alla människors rätt, att bara göra så.
Men det är så svårt att säga till nån,
vad man egentligen tycker och tänker om nån.
Det blir mest en massa prat, om plugget och pop och bio såklart.

1 kommentar:

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!