Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-06-18

Venus i Månockultation

Idag var vi med om något häftigt.
Månen är en tunn ny skärva, belyst bara till 13% av den yta som är vänd mot oss här nere på marken/havet.

Sköna Venus kom under dagen krypande österifrån över valvet, men eftersom månen alltid "backar" lite jämfört med övriga himlakroppar så körde månen runt klockan 17 helt enkelt över Venus.

Att månen backar är ju det som gör att vi har våra månfaser med en period på cirka 28 dagar.
Och att månen har sin period gör att alla ni vackra har er period på cirka 28 dagar.
Men det är en annan histiora.

Vi fick alltså en Venusförmörkelse. Fast det är ju inget ord. Vi fick en månockultation. Med Vackra Venus som offer.
Bilden brevid visa kvällshimlen som den ser ut kl 23 ikväll 18 juni, i Stockholm.
Här nere där jag sitter i en sittbrunn vid Utklippan lyser Venus och Luna alldeles underbart...
Och Jupiter tittar upp borta i öster, lika trollsk som vanligt...
Tror jag blir lite religiös i natt. På mitt eget sätt.
Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!