Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-05-26

Grannar i Vintergatan

Nu är det riktigt ljust om kvällarna.
Underbart, och omöjligt att få barnen i säng.

Vid midnatt har vi en kommande måne som är belyst till 77%. Helt full blir månen den 1 juni kl 3 på natten.
Borta i nordväst är Venus på väg ner. Belyst av solen till 57% från vårt perspektiv, och en magnitud på -4,2 enligt den lätt besynnerliga skalan. En norm-stjärna har magnitud 0, och ju lägre värde desto starkare.
Strax efter Venus kommer Saturnus, helt upplyst men med en magnitud på blygsamma 1,1.
I syd-sydost kommer stora Jupiter, även den helt upplyst, men denna nästan-stjärna med en magnutud på -2,6. Ta fram stjärnkikaren så kan du se röda fläcken...
Precis efter Jupiter kommer Pluto, men den lilla stenens magnitud är inte mer än 13,9 så för att se Pluto krävs ett kraftigt teleskop.
Jag tror jag ska sätta mig på balkongen ett tag i kväll...
Andas lite och njuta av våra vänner i solsystemet. Om vädret vill så klart.
Norm-stjärnan med magnitud 0 är Vega i stjärnbilden Lyran, som så många gånger omtalats på varierande poetiska sätt, från Harry Martinssons rymdepos Aniara, till Carl Sagans bok Contact, som senare filmades av Robert Zemeckis där Jodie Foster suveränt gestaltar Ellie Arroway som "letar efter ET", och till sist får uppleva en resa till en planet som kretsar kring Vega. Filmen spelades in under noga överinséende av Carl Sagan själv, fram till Sagan avled halvvägs in genom inspelningarna! Detta har sedan fått den engagerade publiken att delas i två, där den ena sidan hävdar att slutet inte alls blev i Sagans smak, medan den andra sidan lyfter filmen till filmhistoriens skyar.
Grannarna där ute håller jag koll på med CyberSky.
Visst vill jag ut dit.... Men man verkar inte bli en bättre människa för det. Lisa fick spel och jagade konkurrenten, och nu får även Bill lämna firman... Kanske lika bra att hålla sig på marken.

2 kommentarer:

  1. Mmmm....stjärnor....himlavalv, månar....de vackraste orden är från rymden....vintergata....mmm..

    SvaraRadera
  2. Läs något om medborgarna i vintergatan. "Texter om kosmos" till exempel. Den är både på riktigt och riktigt filosofisk.

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!