Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-05-11

Utförsäljning till varje pris

Läser fascinerat i DN om utförsäljningen av Tibble Gymnasium som nu är klubbad. (SvD noterar också beslutet, men av någon konstig anledning gör de inte någon större notis av omständigheterna...)
Det verkar som om alla som alla som har en gnutta förmåga att fatta beslut baserat på bakomliggande fakta nu blivit totalt överkörda av de som istället för fakta väljer att stånga pannan blodig in i väggen för Den Stora Ideoligins skull.

(m) = vi gillar att sälja ut.

Det vet ju vi alla, oavsett partisympatier.

85% av personalen säger tvärt nej.
Rektor Dellström och ekonomilärare Byström som bestämt sig för att driva skolan privat har fått massiv kritik som yrkespersoner.
Oppositionen bojkottade mötet där beslutet fattades.
Moderaternas alliansvänner bojkottade alla mötet.
Kvar fanns (m) som ju härjar fritt i kommunen.
Dellström och Byström kommer med all sannolikhet kunna göra sig en rejäl (!) hacka när de bestämmer sig för att sälja denna stora skola på den öppna Marknaden för gymnasieskolor.

Att bojkotta möten tycker jag personligen är att svika sin plikt som förtroendevald. Men jag är också övertygad om att i det här läget fanns ingen chans till vändning hur som helst, processen har ju länge pågått.
(m) hade bestämt sig, och de har majoritet.

Då är det lätt att argumentera att de gick till val på utförsäljningar, och de fick majoritet, alltså vill folket att allt ska säljas. Dags att sälja ut kommunfullmäktige snart...?
Att (m) fick sin majoritet har ju dock väldigt lite att göra med löften om att sälja allt, inklusive väl fungerande kommunal verksamhet. Att (m) fick sin majoritet har att göra med att människan är ett vanedjur, och vi ser hellre något bekant halvdant, än vi riskerar att våga byta ut det och och göra en positiv förändring.

Det finns en öppen marknad för skolor.
Är inte skolor till för att utbilda nästa generation så att vi kan hålla vårt land välmående? Trodde jag. Vad gott kan det ge våra ungas utbildning av att skolorna förutom utbildningsinstitutioner nu även blivit spekulationsobjekt?
Det argumenteras om vinstintressen och vinna pengar gör man bara genom att driva en sprudlande och positiv verksamhet osv.
Men resonemanget går inte helt ihop mellan mina öron.
Jag får väl gå en kurs. Jag har hört talas om en driftig ekonomilärare på Tibble Gymnasium...

DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, DN7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!