Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-05-13

Informationssamhället, Bloggalenskapen och Hjärnöverhettning

Bill Gates fick en vision.

Information at your fingertips.

Och han lyckades. Visserligen var han säkerligen inte tungan på vågen som fick informationssamhället att skapas. Men jävlar vad han lyckades. Cred.

Läser i Svenskan...
Med datorn i knät tittar vi på tv, ­lyssnar på musik och svarar på sms.
och inser att det är precis så jag sitter, inte alltid, men troligen majoriteten av kvällarna hemma. Och just nu. Men jag kan även utan att överdriva lägga till
borstar tänderna på barnen, mailar, springer till tvättstugan och passar på att ringa det bortglömda samtalet, bloggar om nåt jag blev förbannad på, lägger barnen, msn'ar med exet, pappa och sonen, kör en diskmaskin.
Är det inte underbart?
Kunskap är makt. Jag har sån makt! Jag kan göra vad jag vill, jag kan veta vad jag vill, jag fyller huvudet med kunskap! Det måste vara värdefullt! För kunskap är makt. Det berättade elevorganisationen eller om det var SSU för mig för hundra år sen.

Kunskap är stress? Kunskap om "allt" ockuperar mina neuroner så att jag inte hinner känna? Information är självförsakande? Information om 100 verkligheter tränger bort min verklighet? (SvD)

Jag måste fortsätta citera. För det är ju ganska sjukt.
I genomsnitt har vi har åtta fönster öppna samtidigt på våra datorer och blir avbrutna var tredje minut.
Och vi besitter hjärnor som utvecklats under millenniehundraden och årmiljoner...
Vi hänger inte med! Ok, det kanske är jättebra träning för våra hjärnor som ska se till att vi kan skydda oss mot faror och att vi kan vara tillräckligt smarta för att fånga mat. Eller inte.
Jaja, nu tycker säkert alla som läser att den där killen som skriver den här bloggen måste vara nån efterbliven sak som inte ens klarar av lite normalt surfande medan han jobbar. Det är jag säkert. Det bjuder jag gärna på.

Men inte nog med att vi galet belastar våra egna hjärnor. Vi gör det dessutom mot våra barn. Om man inte aktiverar barnen non-stop är man en dålig oengagerad förälder.
Men egentligen är det väl snällt av oss att förbereda de små liven på vad som komma skall.

Jag ber en liten bön... och skickar den till Redmond... Må Bills nästa vision vara
Relevant Information at you fingertips
Eller tillgänglig på något annat sätt. Men det där filtret saknas...
Alla bloggar taggas med Etiketter för att bli lättare att hitta för de som är intresserade. Detsamma börjar hända med nyheter i pressen på nätet. Allt detta hjälper oss.
Men hinner det bli tillräckligt användbart innan våra stenåldershjärnor brunnit upp?

Vi uppfinner nya begrepp för att förklara vad allt detta gör med oss. Panikångest. Väggen vi alla går in i till höger och vänster. Klimatångest efter alla larm och våra egna upplevelser av klimatförändringar.

Jag jobbar med teknik och främst informationsteknik. Och ofta längtar jag tillbaka till en tid jag inte ens upplevt, tiden när saker var tvungna att ta tid. Saker fick mogna. Man fick fundera på saker innan de hunnit passera bästföredatum och något nytt gällde.
Extremt retro nu, jag medger.
Men det finns en annan väg också. En annan väg än att hoppas på 3'e världskriget som kommer ta livet av all modern teknik och "bomb us back to the stone age" som jänkarna säger när de vill berätta om en ny häftig puffra de hittat på.

Det finns en annan väg. Låt oss använda tekniken till att filtrera åt oss. Låt oss ta det lugnt. Låt oss strosa barfota i gräset. Låt oss känna solen. Låt oss lyssna - på riktigt - på vår älskade medan hon berättar om en dröm. Låt oss se - på riktigt - våra barn när de leker.
Låt oss vara, medan agenter skummar våra 100+ dagliga mail för att plinga på oss bara om det är så akut att det inte kan vänta. Låt oss själva välja vad agenten ska tycka är akut. Och fan vet om den som bygger agenten inte i hemlighet ska lägga in pi-faktorn i tröskelvärdet för vad som är akut. Så att det måste vara minst 3 ggr så viktigt för att jag ska bli plingad.

På något sätt måste vi ha en agent vi kan lita på. För vi kommer inte, och kan inte ens idag, hinna hålla koll på allt vi blir överösta med. Informationen finns, och kommer inte minska. Och vi kommer inte, förutom i extremfall, vilja vara utan informationen. Därför måste vi kunna lita på agenten, för att kunna slappna av och gräva med tårna i sanden utan att känna att vi missar saker.

Nej. Jag jobbar inte med en sådan agent och försöker kränga den nu. Men fan jag kanske ska sadla om och fokusera på det. Jag vistas i en branch som ger föga utrymme för att drivas av sitt kall, men här skulle jag nog kunna det. Suger på tanken ett tag. I morgon ringer jag Bill. Fast det verkar svårt för Kall i den här branchen som sagt... Ännu en grej Gud Bill sagt
In this business, by the time you realize you're in trouble, it's too late to save yourself. Unless you're running scared all the time, you're gone.
Eller så ringer jag honom nästa vecka, i morgon ska jag stänga datorn och träffa de minsta systerbarnen och klättra i masten för att dra ett spinnaker-fall. Inför seglingen med far och söner till Kiel. Vi kommer ha med oss, förutom en massa annat, 4 mobiler och 4 bärbara datorer. En extra WLAN-antenn över däck för att säkra kontakten med omvärlden när vi ligger i hamn. Suck. Lev som jag lär Jonas!
Men i morgon är det piano.

Kan ni andra vara mina fingertips under tiden?

2 kommentarer:

  1. Jo, där har du din lösning, sista raden i ditt inlägg: Kan inte ni andra vara mina fingertips så länge.
    Manuel Castells skriver om nätverkssamhället, till skillnad från det vi annars kallar informationssamhället är den modellen baserat på enheter som kommunicerar. Alltså: information bara finns där, och gör ingen nytta. Det är när vi utbyter och delar information i våra nätverk som den blir värdefull. Det finns många olika typer av nätverk. som en familj till exempel, eller nätverket mellan företag och kunder. Inte alla nätverk behöver IT för att fungera,men fler och fler drar nytta av tillgången till internet.
    Så, det du vill utveckla, är en P2P news/mail/SMS klient, alltså ett mellanting mellan filter och webbagent som updateras för dig av likasinnade, sådana som du som hittas genom analys av dina användningsmönster (det du läser, söker och intresserar dig för). Men skynda dig, för du är inte först ut på banan, liknande tjänster finns redan för att pracka på dig böcker eller och musik.

    Annars delar jag din idé att det vore skönt att "koppla av" i dubbel bemärkelse. Har för övrigt 4 kottar jag med. Och pssst... om du verkligen tänker bygga vidare på den här idéen, snacka inte med Bill. Bills motiv att tälja guld med idéer, hör till samhället vi hade innan det berycktade informationssamhället.

    SvaraRadera
  2. Det låter som bra idéer.
    Men jag vill egentligen inte alls utveckla någonting.

    Det jag vill göra är att lära mig hantera den verklighet vi idag befinner oss i. Och jag vill lära mig någonting, lära andra någonting...
    Hur överlever vi???

    Alkoholism är en plåga, andra beroenden likaså.
    Hur ska vi hålla informationolismen stången???

    Jag vill inte behöva smarta informationsagenter eller P2P-baserade hjälpmedel!

    Men samtidigt inser jag att alla alternativ är retro och 1700-tal.

    Jag fortsätter forvirras av mig själv. Letar efter en framkomlig framtid för mig själv. Hittar jag en, lovar jag att berätta om den.

    SvaraRadera

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!