Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-05-09

Vi är inte mer än människor... eller?

Alla pratar om det...
Njae ok, några gör det iallafall.
Göran har bytt sida! (DN) (SvD) (AB) (Exp) (ImseVimse) (Greider)

Jag har en massa åsikter om det här. Tyvärr är det inte direkt någon som reser sig högt över de andra... Men jag spånar på lite.

Självklart rimmar det illa med socialdemokratins grundläggande ideologi att ta sig an lobbyuppdrag som ju genom sitt väsen placerar sig nånstans långt i utkanten av de demokratiska tankarna.
Självklart falnar bilden av Perssons socialdemokratiskt klarröda hjärta.
Självklart hade det varit mer stillsamt bekant och tryggt för arbetarrörelsen om han suttit på sin gård och med vänsterhanden lekt landshövding åt någon landsände.

Eller är han smartare än så?
Har vi blåögt dömt ut honom precis som han vill?
Jag är lite inne på linjen som Jenny i Expressen anför. Hur bättre föra den röda fanan vidare i topp än genom att efter ett liv av kämpande i de demokratiska korridorerna nu ta ideologin vidare till där den verkliga makten ligger? Föra budskapet vidare men på Marknadens eget språk.

Det är en intressant tanke tycker jag i alla fall. Även om den är alldeles för idealistisk och romantisk för att vara sann. Cynikern väcker mig igen.
Nåja.

En annan dag får vi prata om var den verkliga makten ligger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!