Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-05-16

Revolutionerande verktyg

Jag hörde i går morse på P3's mobila webradio (som by the way är suverän - och åtminstone Tele2/Comviq som jag råkar ha bjuder på gratis streaming under överskådlig tid) på väg till jobbet om en kille som inte gillade att vem som helst spanar in hans blogg.

Så denne Patrik Wallström skapade en unikt klurig liten finess som gör att om man bara lägger in en liten bild på sin websida/blogg så kan han berätta allt om eventuella myndigheters besök.

Tydligen använder bland andra "Gyran" som driver fildelningssajten Swebits denna tjänst från Patrik Wallstöm. Enligt "Gyran" har FRA varit inne på hans sajt och snokat. Och FRA är ju allmänt kända för att luska och gräva, vilket är jätteläskigt för den personliga integriteten. För alla som driver semilagliga sajter på nätet alltså... Hemska FRA. De vill skapa ett svenskt Echelon. Men som alla så fint säger - har man inget att dölja så....!
Och SÄPO har varit inne på Motkraft. Extremt överraskande.

Det allra lustigaste i detta.... är att när jag börjat blogga för några veckor sedan och var nyfiken på vilka som tittar in och från vilka länkar, lade jag på varje sida in en liten bild som ligger på min webserver, och med en pyttesnutt javascript som även skickar med sidan surfaren kom från. Inget flashigt gränssnitt alls, men en baggis att implementera. Troligen har Patrik snyggare gränssnitt iallafall...

Det är ingen som berättat att alla smarta bloggräknare och liknande använder exakt samma teknik?
Men det är klart - att highlighta besökare från fra.se, staten.se, bigbrother.se, regeringkansliet.se gör ju det hela lite mer spännande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!