Best Of

Nu finns en lista med highlights från min blogg, enligt mig själv.

2007-05-16

Värnplikt blir Värnomduvill

Odenberg föreslår att värnplikten ska avskaffas under fredstid. (SvD) (DN1) (DN2)

Ja man kan ju undra lite vad "plikten" gjort för nytta de senaste årtiondena.

Försvaret har konstant dragit ner, och den klick som tycker att gröna kläder och pangare är det bästa som finns är av någon anledning tillräckligt stor för att vi ska kunna inbilla oss att vi är trygga och skyddade.
Jag tänker på alla dessa stackars pojkar under åren som inte haft samma förkärlek, och inte lyckats komma på någon tillräckligt bra nedärvd sjukdom för att slippa var med om utvecklingen från pojke till man.

De sätts i fängelse.

Hur bra hade de varit på att skydda alla svaga svenskar när de uppenbarligen inte enbart saknar motivationen, utan dessutom är uttalat negativa till att fullgöra sin medborgerliga plikt?Så negativa att de hellre tillbringar en tid i fängelse och blir stämplade för livet än anamma den militära synen på hur konflikter skall lösas.

Det känns lite konstigt det här, det är liksom lite bakvänt. Högern talar ju generellt om starkare försvar. Nu vill de tagga ner. Iallafall Mikael O.

Men det är en bra tanke!

Sossarna borde också inse det, men som ledare av oppositionen får man aldrig applådera styret. Så de hittade sin egen vinkling på det hela. De målar upp Odenbergs förslag som ett första steg mot en yrkesarmé. (DN) (SvD)

Miljöpartiet verkar tänka längre än till det schablonmässiga ställningstagandet mot styret. De applåderar.

Hur det än går med förslaget och så småningom ett eventuellt genomförande, så är det ett intressant inlägg! Det sparkar lite liv i en debatt som varit lite för sovande.

Själv hade jag tillräckligt med dåliga gener för att slippa cellen.
Jag blev aldrig en man. Vare sig genom att lära mig dela tält med andra man-wannabes eller hur man oljar en pipa. Eller vad de nu gör.

Eller som jag halva livet skämtat om mönstringen - De konstaterade att jag redan var en man.

Att jag fortfarande på mitt 36'e år har lite svårt att se mig själv just som en "man" är en annan fråga som jag kan ta upp senare, så länge kommer alla som inte håller med mig i detta inlägg lustiggöra sig över det. Sånt man får bjuda på.

Jag kommer osökt att tänka på en gammal suverän låt från det tidiga 80-talet.... Bli en man (låten upplagd av SecondClassKids som fått tillstånd av både bandet och skivbolaget), med Åkersbergapunkbandet Rolands Gosskör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

....ja det är ju betydligt trevligare än att låta bli!